Blåklockan

Varje dag är vi ute på vår härliga gård som inbjuder både till lek och motoriska utmaningar. Där har barnen tillgång till sandlåda, cyklar och lekstuga, men även lek nere på naturdelen av vår gård där det bjuds på härliga utmaningar i att ta sig över stock och sten.

Inne erbjuds barnen en inbjudande miljö som är noggrant planerad för att främst utveckla barnens självständighet. Miljön talar även till att utveckla barnens förmågor såväl språkligt, matematiskt, naturvetenskapligt och konstnärligt. Pedagogerna vägleder och stöttar barnen i deras val av aktiviteter. Maria Montessoris led ord ”hjälp mig att göra det själv” är självklar grund i pedagogernas bemötande av barnen.

Varje dag har vi en samling där vi uppmärksammar vilka barn som är närvarande på förskolan och vilka vi saknar. Sång, sagor, rim och ramsor är också en viktig del av samlingen.

Solrosen

I vår inomhusmiljö erbjuds barnen en varierande urval av material i en miljö som är uppbyggd utifrån Maria Montessoris tankar där barnen får tillgång till både praktiska livet-övningar, sinnestränandematerial, språk, matematik och kultur.

Inom kulturområde får barnen utveckla sina förmågor inom geografi, naturvetenskap och teknik. Vi har även en hemvrå för att stimulera och utveckla rolleken.

Varje dag är vi ute på gården både på morgonen och efter lunch. Ute erbjuds barnen en varierande miljö som inbjuder till rollek och grovmotoriska utmaningar. En dag i veckan går vi även iväg på en längre utflykt till skog eller närliggande parker.

I vår verksamhet arbetar vi även tematiskt i samlingar som sedan genomsyrar material och övningar i vår övriga inomhusmiljö. När vi planerar våra teman utgår vi från barnens intressen, traditioner och årstider.

Utelek